zondag 23 september 2018 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator eindtijd | Nieuws | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
zo 23-09: 2e Kraaieloop Lewedorp
zo 23-09: 34e Dam tot Damloop Amsterdam
vr 28-09: Pump-up Run 10k Middelburg
za 29-09: Ten Miles Philippine
vr 05-10: 11e Ladiesrun Zoutelande
za 06-10: Clingse Bosloop Kapellebrug
za 06-10: 16e Kustmarathon Zoutelande
zo 07-10: 33e Singelloop Breda
zo 14-10: 35e Marathon Eindhoven
za 20-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen
za 20-10: 57e Singelloop Middelburg
zo 21-10: 43e Amsterdam Marathon
vr 26-10: 3e Halloween Run Middelburg
za 27-10: 17e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil
za 27-10: 7e Stelleplascross Heinkenszand
zo 28-10: 36e Marathon Brabant Etten-Leur
Recente uitslagen meer uitslagen
vr 21-09: Vaart van Vlissingen
za 15-09: 2e Bosse Pielenloop Vogelwaarde (79)
za 15-09: 15e Tielemanloop Middelharnis
vr 14-09: 23e Stadsloop Goes
za 08-09: 5e d'Ossekoppenloop Ossenisse (133)
za 01-09: 12e Kustloop Vrouwenpolder (486)
wo 29-08: Kreekloop Terneuzen (74)
zo 26-08: Lamsorenloop Lamswaarde (27)
zo 26-08: Hardloop3Daagse Ritthem
za 25-08: 32e Halve Marathon Westenschouwen (399)
vr 24-08: 9e Kapelsedag Loop Kapelle-Biezelinge (103)
za 11-08: 15 van Wolphaartsdijk (111)
 

Progressie boeken als hardloper


maandag 19 maart 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Wie begint met hardlopen zal direct vooruitgang boeken. Opstaan uit de luie stoel, hardloopschoenen aantrekken en naar buiten gaan is eigenlijk al een stap in die richting. Als je dan na een paar maanden 30 minuten achter elkaar kunt hardlopen, al is het maar in een tempo van 8 km/uur, is dat een prestatie. Maar dan? Ben je hiermee tevreden, omdat je loopt om te bewegen en gezond te blijven, of wil je meer?

In één van de laatste dagen van 2014 werd ik benaderd door een toen 33 jarige hardloper uit België. Deze meneer was in oktober begonnen met hardlopen. Hij had wel altijd iets aan teamsport gedaan, dus helemaal onsportief was hij niet. Nadat hij aan een kerstloop had meegedaan en daar 7,8 km had afgelegd in ongeveer 42 minuten ( 5.17 minuten per km ), wilde hij meer. Nu was hij mijn naam wel eens tegengekomen op diverse hardloopsites en mijn visie stond hem wel aan. “Kun je mij op afstand ( dus via de mail ) de nodige adviezen geven” was zijn vraag.

Nu zijn deze tips of adviezen niet zo bijzonder en eigenlijk kan iedereen ze lezen. Je hoeft daar zelfs mijn boekje niet voor te kopen, want op diverse Zeeuwse hardloopsites zijn ze terug te vinden. Ik heb deze hardloper dus een tijdje voorzien van adviezen en voor bepaalde periodes van complete schema’s.

Een gok, want hij woont in de buurt van Leuven en ik kan hem dus niet in de gaten houden. Zo nu en dan moest er zodoende wel eens iets bijgesteld worden, maar grote blessures of andere problemen zijn er gelukkig niet geweest. Wel moeite met het lopen bij warmte bijvoorbeeld, iets waar veel lopers last van hebben.

Na 3 jaar is hij nu zover dat hij zelf schema’s kan opstellen. De basis voor deze schema’s is mijn visie, maar hij staat ook open voor andere ideeën als hij daar zijn voordeel mee kan doen. Zo zou elke atleet met ambities moeten handelen en niet zo maar klakkeloos alles aannemen.

De resultaten mogen er zijn. Eind januari 2018 liep hij op zijn 36ste een halve marathon in 1.19.49 uur en eindigde op de 13e plaats van de 247 deelnemers. Dit weekend liep hij in Utrecht zijn eerste serieuze marathon, nadat hij in oktober zonder echte voorbereiding al 3.21 uur had gelopen als begeleider van een kennis. In Utrecht haalde hij ondanks het erbarmelijke weer een tijd van 2.55.08 uur en werd daarmee 17e.

Nu ga ik me niet op de borst kloppen, want dit is in de eerste plaats zijn verdienste. Ik wil alleen aangeven dat deze misschien wat ouderwetse aanpak tot mooie resultaten kan leiden. Nu zie ik veel mensen, die al jaren hardlopen en waar met de huidige opvattingen over training nauwelijks enige vooruitgang te bespeuren is. Of ze volgen een uitgebreid duurloopschema voor een marathon, waarbij de resultaten niet in verhouding zijn met de geleverde arbeid of nog erger: ze raken geblesseerd, ziek of overtraind. Die aanpak van mij is echt niet gebaseerd op onmenselijk veel kilometers in de week en in principe is de langste training voor een marathon nooit boven de 30 km.

Ik ben dan al wel ruim 50 jaar hardloper, trainer ben ik alleen in het begin een paar jaar geweest. Dat was in het begin van de jaren 70, toen je met een onderwijsdiploma op zak ook geacht werd training te kunnen geven aan een groepje pupillen of D junioren. Nadat ik vanwege een ongeluk even een pas op de plaats moest maken, is dat nooit voortgezet.

Wel ben ik jarenlang trainer geweest bij een basketbalclub. Ik ben niet in het bezit van trainersdiploma’s. Ik kan alleen bogen op een heleboel ervaring. Ik vind het leuk om deze kennis (gratis) te delen met ambitieuze hardloopsters en hardlopers van welk niveau dan ook.

Zoals ik eerder opmerkte lopen er veel mensen hard zonder enige progressie te boeken. Zelfs als ze bij een club of loopgroep trainen met gediplomeerde leiding. Niet de schuld van de trainers, maar eerder van de complete structuur bij zo’n club en hoe ze tegenwoordig worden opgeleid. Al vanaf begin jaren 90 zie ik clubtrainingen, waarbij elke week een andere trainingsvorm uit het aangeleerde scala wordt aangeboden, maar er niet naar het individuele effect wordt gekeken.

Trainen om te trainen zonder een beoogd doel. En dan de overdreven aandacht voor loopscholing, core stability en alle andere “randzaken”. Wij deden dat tijdens het in- en uitlopen, zonder dat we daar namen aan verbonden. Wat heb je trouwens aan een sterke carrosserie als de motor en de brandstoftank te klein zijn.

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in groepstrainingen voor hardlopers. Elke loper heeft een andere aanpak nodig en komt dat bij een clubtraining tot zijn recht? Ook al maak je niveaugroepen. Het zal voor de één net iets te snel en voor de andere net iets te langzaam gaan. Houden de trainers rekening met je wedstrijdprogramma en trainingen, die je thuis afwerkt? Training op maat is mijn devies en dat kan een hardloper het beste zelf invullen. Daar is natuurlijk wel een paar jaar ervaring voor nodig en dan kunnen adviezen van een door de wol geverfde loper een goede aanzet zijn.

Vorige zomer werd ik opnieuw benaderd door een hardloper. Ditmaal iemand van nu 55 jaar uit Zeeland met een redelijke ervaring en op zijn leeftijd nog een behoorlijk niveau. “Of ik hem adviezen kon geven om in de winter sterker te worden, zodat hij in 2018 zijn beste tijden over halve en hele marathon zou kunnen verbeteren?”

Moeilijke vraag, want progressie houdt een keer op en zeker als je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd. Dikwijls is het dan een kwestie van het verval zoveel mogelijk beperken. Toch heb ik het gedaan en de nodige schema’s opgestuurd. In eerste instantie wilde ik hem veel crosswedstrijden laten lopen, maar zijn voorkeur gaat uit naar de wedstrijden van het Zeeuws Vlaamse circuit.

Wel stond er afgelopen winter speciale veldlooptraining op het programma en heb ik hem aangeraden bij deze wedstrijden niet altijd voor de langste afstand te kiezen. Ook eens wedstrijdjes van 5 tot 8 km en dan volle bak om de snelheid te verbeteren. Voorlopig loopt het naar behoren, want bij veel van die wedstrijden eindigt hij overall in de top 10, zelfs top 5. Blijkbaar werkt mijn aanpak ook voor oudere hardlopers, maar of hij zijn records nog gaat verbeteren blijft even afwachten. Ik heb er echter wel vertrouwen in.

De laatste tijd word ik n.a.v. mijn reacties wel eens uitgedaagd om zelf lopers onder mijn hoede te nemen. De resultaten van de eerder vermelde lopers zijn natuurlijk niet bepalend. Ik weet dat er nog wel een paar mensen trainen op grond van enkele van mijn principes, maar ik zou toch wel eens de proef op de som willen nemen.

Nee, geen Dreamteam toestanden, maar een paar ambitieuze loopsters of lopers ( huidige niveau maakt niet uit, maar iemand van boven de 60 zal normaal gezien niet meer verbeteren ), die zeker 4 á 5 keer per week lopen en eens een jaar mijn aanpak willen volgen.

Training op maat betekent dus dat ze niet allemaal hetzelfde schema afwerken. Indien nodig zal ik overleggen met een clubtrainer. Belangstelling? Laat het me weten. Geen belangstelling? Ook goed en met mijn kritische opmerkingen ga ik echt wel door.

Reacties: jacroose@hetnet.nl

Reacties
De belangstelling voor mijn aanpak en schema’s om echt progressie te boeken is groter dan ik had verwacht. Aangezien het maken van schema’s op maat behoorlijk veel tijd vergt, moet ik bijna een “stop” hanteren. Op dit moment zou ik nog 2 loopsters of lopers met adviezen en schema’s, die vanaf eind april/begin mei ingaan, kunnen helpen. Andere belangstellenden kunnen wel gebruik maken van een algemeen schema. Ze moeten dan na 2 testlopen ( 3000 en 1000 meter ) zelf hun tempo’s uitrekenen en waar nodig aanpassingen doen aan het programma. Dat algemene schema tot begin augustus kun je ook gewoon gratis bij mij aanvragen.
Jan Roose - Goes - 28/03/2018 13:26:25

Leeftijd is natuurlijk een factor als het gaat om progressie boeken, maar soms kun je met het verleggen van enige accenten toch nog iets bereiken. Danny traint ongeveer 50 km per week, maar hoe zijn die 50 km opgebouwd? Als Danny mij een overzicht geeft van zijn trainingen, kan ik zeggen of er nog progressie te boeken is. Een 100 % garantie kan ik niet geven, maar dat lukt ook niet bij een jongere hardloopster of hardloper. Ik kan nog zoveel adviezen geven, ze moeten het zelf doen. Stuur je overzicht maar op ( emailadres staat onder het artikel ) en dan neem ik contact op. Er is deze week overigens al eerder gereageerd en voor die hardloper ben ik druk bezig met een schema voor deze zomer. Wel frappant dat de belangstelling voor mijn aanpak tot nu toe uit België en Zeeuws Vlaanderen komt.
Jan Roose - Goes - 23/03/2018 09:28:29

Hallo Jan

Ben wel geinteresseerd in je traininggschema's maar word in mei 57 jaar dus progressie maken zal moeilijk worden. Loop op de 10 km 42 min op de halve marathon 1u32min .Loop een 50 km de week.Maar zit in een ploegensysteem te werken en de jaren beginnen toch te wegen .
Ben ook ondertussen ook al een 40 jaar bezig met duursport .Moest je echter van mening dat er echter nog progressie in zit mag je me altijd contakteren.
Heb nooit met een individueel schema gelopen noch een trainer of in een club getraind.
Dus altijd in m'n eentje getraind.

Mvg Danny Meeus
Danny Meeus - Nijlen - 22/03/2018 18:54:32


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
16-09: Berlin marathon Berlijn (4)
09-09: Quikrun Roosendaal (7)
09-09: Halve Marathon Oostland Pijnacker (5)
09-09: Flanders Field Marathon Ieper (4)
09-09: Münster marathon (4)
08-09: 43e Run Winschoten (3)
08-09: WK 100 km Sveti Martin na Muri (2)
02-09: 30e Tilburg Ten Miles (30)
01-09: Halve Marathon Evergem (6)
01-09: Memorial Polspoel Vilvoorde (1)
31-08: Track Meeting Utrecht (4)
28-08: 10km van Groot Steenbergen (3)
23-08: 3000m Meeting Rotterdam (3)
18-08: Memorial Jos Verstockt Lier (2)
17-08: 4e Goes on Track (45)
15-08: We All Love Running Zomergem (4)
08-08: Internationale meeting Sint-Niklaas (3)
04-08: Meeting voor Mon Kessel-Lo (2)
03-08: Track Meeting Utrecht (7)
28-07: Memorial Rasschaert Ninove (2)
Recente video(s)
Atletiek Zeeland © 2018