woensdag 14 november 2018 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 17-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht
za 17-11: 18e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
zo 18-11: 35e Zevenheuvelenloop Nijmegen
za 24-11: 33e Elderschanscross Aardenburg
zo 25-11: 19e Zakloop Nisse
za 01-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 01-12: 26e Inkelcross Kruiningen
za 08-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 09-12: Jules Unlimitedloop Breskens
vr 14-12: Kanjerloop Goes
za 15-12: Stratenloop Menheerse Middelharnis
zo 16-12: 13e Spark marathon Spijkenisse
Recente uitslagen meer uitslagen
zo 11-11: 1e Natuurloop Retranchement
za 10-11: 51e Mosselloop Westenschouwen
za 10-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (100)
zo 04-11: 8e Trail By The Sea Renesse (416)
za 03-11: 33e Moerschanscross Hulst (138)
za 03-11: Appelloop Axel (168)
za 27-10: 17e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (93)
za 27-10: 7e Stelleplascross Heinkenszand (67)
za 20-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (107)
za 20-10: 57e Singelloop Middelburg (109)
za 06-10: 16e Kustmarathon Zoutelande (1436)
vr 05-10: 11e Ladiesrun Zoutelande
 

Hardloopadviezen


maandag 30 april 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Toen ik vorige maand bij mijn verhaaltje over de progressie van hardlopers een balletje opgooide over het verstrekken van adviezen, had ik niet kunnen vermoeden dat er zoveel serieuze belangstelling zou zijn. De afgelopen weken hebben 14 loopsters/lopers mij een mailtje gestuurd met de vraag of ik mogelijkheden zie. Bij 10 moet ik het echter voorlopig laten, want anders wordt het misschien toch weer massaproductie.

Als ik deze atleten op weg heb geholpen, is er zeker weer ruimte. “Op weg helpen” klinkt een tikkeltje geitenwollensokkenachtig, maar ik voel me zeker geen echte trainer. Een trainer moet zijn “pupillen” aan het werk zien en dat kan in deze situatie nu eenmaal niet. Mijn bijdrage is dus eerder beperkt, want de loper moet het zelf uitvoeren.

Voor lopers die het alsnog willen proberen kan ik voorlopig wel een algemeen schema geven en met wat aanpassingen kun je dan een tijdje vooruit, maar maatwerk is natuurlijk iets beter. Bij maatwerk kan ik bijstellen als de opgegeven tempo’s te hoog of te laag blijken te zijn. Nu moet ik over dat maatwerk ook niet te gewichtig doen, want al mijn schema’s gaan uit van een bepaald raamwerk.

Naargelang iemand 4, 5, 6 of 7 keer in de week wil trainen en wat haar of zijn doelen zijn, wordt dat aangepast. Verder telt natuurlijk het huidige niveau en de voorkeur voor het wel of niet lopen van de nodige wedstrijdjes. Deze wedstrijdjes zijn dikwijls middel en geen doel, maar in mijn ogen zijn eenvoudige wedstrijdjes ( dus niet de massalopen met bijkomende stress ) nog steeds de beste training.

Recente tijden over een goed gemeten 1000 en 3000 meter zijn voor mij belangrijk om schema’s te maken. Ook de leeftijd, lichaamsbouw, aantal hardloopjaren, ervaring met wedstrijden, e.d. spelen een rol bij het opstellen van een schema. Grofweg wordt het jaar in een paar periodes verdeeld en tijdens zo’n periode staat een bepaald facet centraal.

De gewone duurloop komt altijd terug, want dat is nu eenmaal de basis om fatsoenlijk hard te lopen. Een periode is weer onderverdeeld in blokken van meestal 4 weken, waarbij elke 4e week een relatieve rustweek is. Het aantal kilometers per week is niet buitengewoon hoog. Het loopt van ongeveer 40 tot eventueel 100 km als zwaarste week in de marathonvoorbereiding, maar dat hangt af van trainingsdagen en ambitie.

De langste duurloop tijdens een marathonvoorbereiding is normaal gesproken 28 km. Dat wil niet zeggen dat er op een dag niet eens een keer meer kilometers worden gelopen. Bijvoorbeeld 2 x 15 km, maar dan wel in een verschillend tempo. Het niveau van de lopers is niet zo belangrijk, als ze maar minstens 4 x per week trainen en dan ongeveer 40 km afleggen.

Natuurlijk is deze aanpak niet zaligmakend. Ik heb al dikwijls gezegd, dat je niet alles klakkeloos moet overnemen en uitvoeren. Kijk wat het beste bij je past en dikwijls is een combinatie van verschillende benaderingen voor een hardloper het beste. Bij mijn schema’s heb ik deze combinatie in de loop der jaren ook toegepast. Behalve mijn visie heb ik ideeën van Lydiard, Steffny en waarschijnlijk onbewust nog anderen in mijn aanpak gestoken.

Mijn complete visie staat trouwens in mijn boekje “50 jaar hardloper” dat ik in 2014 liet uitgeven t.g.v. 50 jarig jubileum als wedstrijdloper, maar ik hoorde dat het niet meer verkrijgbaar is. Resultaten kan ik nooit voor 100 % garanderen, maar bij de lopers die zo getraind hebben, heeft het in ieder geval behoorlijk gerendeerd.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reacties:
Jan Roose: Kustmarathon Kan Volgend Jaar ..
Gerben Soethaert: Levensduur Van Sporthorloges..
Martijn de Kok: Levensduur Van Sporthorloges..
Jeroen Janse: Levensduur Van Sporthorloges..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
04-11: 13e Drechtstadloop Dordrecht (10)
04-11: New York City Marathon (2)
28-10: Marathon Ljubljana (7)
28-10: 36e Marathon Brabant Etten-Leur (61)
28-10: Diepe Hel Holterbergloop Nijverdal (1)
28-10: Ghent Marathon Gent (5)
28-10: Brussels Marathon (1)
21-10: 43e Amsterdam Marathon (26)
21-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Kievitloop Bergen op Zoom (4)
14-10: 35e Marathon Eindhoven (10)
14-10: Linker Oevert marathon Antwerpen (5)
07-10: 33e Singelloop Breda (41)
23-09: 34e Dam tot Damloop Amsterdam (24)
23-09: Vestingloop Willemstad (21)
23-09: Berenloop Beernem (5)
16-09: Berlin marathon Berlijn (4)
Recente video(s)
Atletiek Zeeland © 2018