woensdag 14 november 2018 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 17-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht
za 17-11: 18e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
zo 18-11: 35e Zevenheuvelenloop Nijmegen
za 24-11: 33e Elderschanscross Aardenburg
zo 25-11: 19e Zakloop Nisse
za 01-12: Aflossingsmarathon Terneuzen
za 01-12: 26e Inkelcross Kruiningen
za 08-12: Halve Marathon Terneuzen
zo 09-12: Jules Unlimitedloop Breskens
vr 14-12: Kanjerloop Goes
za 15-12: Stratenloop Menheerse Middelharnis
zo 16-12: 13e Spark marathon Spijkenisse
Recente uitslagen meer uitslagen
zo 11-11: 1e Natuurloop Retranchement
za 10-11: 51e Mosselloop Westenschouwen
za 10-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (100)
zo 04-11: 8e Trail By The Sea Renesse (416)
za 03-11: 33e Moerschanscross Hulst (138)
za 03-11: Appelloop Axel (168)
za 27-10: 17e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil (93)
za 27-10: 7e Stelleplascross Heinkenszand (67)
za 20-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen (107)
za 20-10: 57e Singelloop Middelburg (109)
za 06-10: 16e Kustmarathon Zoutelande (1436)
vr 05-10: 11e Ladiesrun Zoutelande
 

De gehoorzame volgzame hardloper


donderdag 12 juli 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Ik lees regelmatig verhalen van beginnende hardlopers, die vol vuur vertellen over hun trainingen en wat ze allemaal hebben geleerd over hardlopen. Over het algemeen kan ik die verhalen wel waarderen, maar ik vind het ook mijn taak om hardlopers te wijzen op onwaarheden of in ieder geval misvattingen. Dat komt dikwijls onsympathiek over, maar het is vooral bedoeld om op termijn weer betere hardlopers te krijgen. Als 9 van de 10 trainers roepen dat je het beste op klompen kunt lopen, zal bijna niemand dat geloven. Maar een heleboel andere uitspraken worden geslikt als zoete koek, terwijl ze net zo dom zijn. Vandaar dit fictieve verhaal. Alle overeenkomsten met bestaande personen berusten louter op toeval!!!

Op een goede dag besloot Joop of Jopie ( geslacht maakt niet uit ) om eens iets aan de conditie te gaan doen. Vroeger wel een beetje aan zaalsporten gedaan, maar de laatste jaren was het er allemaal bij ingeschoten. Hardlopen leek de beste optie. Je kunt gaan wanneer het uitkomt en speciale attributen heb je in het begin niet nodig. Een schemaatje voor beginners was snel gevonden en na zo’n 10 weken was Joop in staat om 5 km zonder onderbreking hard te lopen. Of eigenlijk moet ik zeggen te lopen zonder wandelpauzes, want echt hard ging het natuurlijk nog niet.

Vanaf nu was 3 keer per week een rondje van 5 á 6 km standaard. Als beloning naar de sportzaak om een paar echte hardloopschoenen. Na een complete uiteenzetting van de verkoper en het proeflopen op een soort mat met videoanalyse kwam er een flitsend paar uit de bus. De schoenen liepen in eerste instantie wel lekker, maar na een paar weken begon Joop een beetje last van de knieën te krijgen. Of dat te wijten was aan de verkeerde schoenen laat ik in het midden. Aangezien alles tegenwoordig op internet staat, zocht Joop informatie over hardloopblessures. Wat daar allemaal over geschreven is en nog wordt. Het duizelde Joop een beetje, maar de beste raad was die over een bepaalde manier van lopen. Je moet niet op de hak landen, zoals de meesten doen, maar op de voor- of middenvoet. Er stond zelfs een reeks oefeningen bij en als je dat allemaal zou doen, waren blessures verleden tijd. Als gehoorzame hardloper ging Joop aan de slag. Nog steeds werd er 3 keer per week gelopen en inderdaad de knieklachten verdwenen. Helaas kwamen er nu problemen aan de schenen.

Tijdens het hardlopen kwam Joop wel eens andere hardlopers tegen. Sommigen hadden altijd een bidon bij zich of een soort rugzakje met een slangetje. Joop kon het niet laten om één van deze lopers aan te spreken en te vragen waar dat voor diende. “Zonder drinken gaat hardlopen niet” was het besliste antwoord. Vanaf dat moment loopt Joop het rondje van 5 km met een drankbelt en neemt elke km een slokje. Eigenlijk vindt Joop het een hinderlijk ding, maar ja het moet nu eenmaal.

Op het werk van Joop blijken ook hardlopers te zijn. Tijdens pauzes wordt er over de vorderingen en doelen gepraat. Vorderingen? Joop liep na 10 weken 5 km in ongeveer 35 minuten en dat blijft zo. “Heb jij dan geen sporthorloge met hartslagfunctie en GPS?” Zonder dit onmisbare apparaat boek je natuurlijk nooit geen progressie. Terug naar de sportwinkel en na wederom een hele uitleg is Joop nu de bezitter van een fijn stukje technologie.

Joop heeft er ook nog een boek bijgekocht van een bekende trainer, waarin bijvoorbeeld staat dat je langzame duurlopen moet doen op 60% van je maximale hartslag. Ondertussen loopt Joop nog steeds maximaal 6 km in een tempo van 8,5 km/uur en dat kost genoeg moeite. Bij een training op 60% staat Joop volgens mij bijna stil. Deze trainer beweert ook dat voldoende rust nemen bijdraagt tot betere prestaties. Aangezien Joop alle bruikbare informatie als een spons opneemt, wordt er nu dus nog maar 2 keer per week getraind. Helaas gaat Joop nog steeds niet sneller en blijft het bij hoogstens 6 km. Het aantal pijntjes neemt helaas ook weer toe en Joop ziet steeds meer op tegen een paar keer per week een stukje hardlopen. Ook alle tips over voeding, slapen, kleding, sterker maken van de romp, e.d. heeft Joop geprobeerd, maar helaas.

Een paar tips heeft Joop nog niet geprobeerd en het liefst begint Joop er ook niet aan. Deze tips komen van een oudere loper. Je weet wel zo’n betweter uit de tijd dat ze nog op sintelbanen liepen, dat er in de winter hoofdzakelijk aan veldlopen werd gedaan en toen de er bij de marathon nog limieten werden gehanteerd. De belangrijkste tip van deze oudere loper: Om progressie te boeken moet je meer trainen ( en dan bedoelt hij hardlopen en niet allerlei fitnessvormen ) en variatie aanbrengen in die trainingen. Veel lopers raken geblesseerd, omdat ze te weinig lopen en het lichaam steeds opnieuw moet wennen aan de belasting. “Daar zal wel niet veel van kloppen” zie je Joop denken. O ja, Joop of Jopie is niet alleen. Dit verhaal slaat op duizenden hardlopers.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reacties:
Jan Roose: Kustmarathon Kan Volgend Jaar ..
Gerben Soethaert: Levensduur Van Sporthorloges..
Martijn de Kok: Levensduur Van Sporthorloges..
Jeroen Janse: Levensduur Van Sporthorloges..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
04-11: 13e Drechtstadloop Dordrecht (10)
04-11: New York City Marathon (2)
28-10: Marathon Ljubljana (7)
28-10: 36e Marathon Brabant Etten-Leur (61)
28-10: Diepe Hel Holterbergloop Nijverdal (1)
28-10: Ghent Marathon Gent (5)
28-10: Brussels Marathon (1)
21-10: 43e Amsterdam Marathon (26)
21-10: 10 van AVR Rucphen (6)
21-10: Kievitloop Bergen op Zoom (4)
14-10: 35e Marathon Eindhoven (10)
14-10: Linker Oevert marathon Antwerpen (5)
07-10: 33e Singelloop Breda (41)
23-09: 34e Dam tot Damloop Amsterdam (24)
23-09: Vestingloop Willemstad (21)
23-09: Berenloop Beernem (5)
16-09: Berlin marathon Berlijn (4)
Recente video(s)
Atletiek Zeeland © 2018