woensdag 17 oktober 2018 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator eindtijd | Nieuws | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 20-10: Hulsterloo Loop Nieuw-Namen
za 20-10: 57e Singelloop Middelburg
zo 21-10: 43e Amsterdam Marathon
vr 26-10: 3e Halloween Run Middelburg
za 27-10: 17e Piet Spruit Memorial Loop Sluiskil
za 27-10: 7e Stelleplascross Heinkenszand
zo 28-10: 36e Marathon Brabant Etten-Leur
za 03-11: Appelloop Axel
za 03-11: 33e Moerschanscross Hulst
zo 04-11: 8e Trail By The Sea Renesse
za 10-11: Jeff Thuy Memorial Heikant
za 10-11: 51e Mosselloop Westenschouwen
za 17-11: Juul Van De Walleloop Kieldrecht
za 17-11: 18e Hobbeldebobbelloop Zoutelande
Recente uitslagen meer uitslagen
za 06-10: 16e Kustmarathon Zoutelande
vr 05-10: 11e Ladiesrun Zoutelande
za 29-09: 10 Miles Philippine (101)
vr 28-09: Pump-up Run 10k Middelburg (47)
zo 23-09: 2e Kraaieloop Lewedorp (51)
za 22-09: Bamisrun Kloosterzande (127)
vr 21-09: Vaart van Vlissingen (166)
za 15-09: 2e Bosse Pielenloop Vogelwaarde (79)
za 15-09: 15e Tielemanloop Middelharnis
vr 14-09: 23e Stadsloop Goes (188)
za 08-09: 5e d'Ossekoppenloop Ossenisse (133)
 

Is mijn training iets voor jou?


dinsdag 4 september 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Dit voorjaar liet ik een aanbod op jullie los om d.m.v. adviezen en schema’s te helpen bij de training. Een Belgische hardloper, die eind 2014 als beginnende jogger ( tempo ruim 5 min. per km bij een 8 km ) een beroep op me deed, had met redelijk succes deze schema’s gevolgd en zich in 3 jaar verbeterd tot een marathon onder de 3 uur.

Tot mijn verbazing meldden 14 lopers ( waaronder één vrouw ) zich in april aan. Aangezien ik nog wel het overzicht wil bewaren en het geen eenheidsworst moet worden, heb ik me beperkt tot de eerste 10 aanmeldingen en de anderen voorzien van een algemeen schema. Eén van deze 10 heeft te veel lichamelijke problemen, zodat hij al snel liet weten niet verder te gaan met de schema’s. Nog een ander wilde proberen de schema’s combineren met zijn normale trainingen. Met de andere 8 houd ik regelmatig contact over de voortgang enz.

De resultaten zijn na ongeveer 5 maanden redelijk tot goed te noemen. Bij één loper een opmerkelijke progressie. Weliswaar is hij één van de jongsten van het achttal, maar begin dit jaar kilometertijden rond de 4.45 minuten op wedstrijdjes rond de 10 km en nu al regelmatig onder de 4 minuten zegt wel iets. Accenten verleggen in de training is een facet, maar natuurlijk in de eerste plaats de inzet van de loper zelf. In deze 5 maanden zijn ook bij anderen diverse persoonlijke records gesneuveld.

Helaas kregen sommigen ook te kampen met de bijna onvermijdelijke blessures. Kwam dat door deze training of was dat toch wel gebeurd? De grens tussen progressie boeken en de lappenmand is soms smal. Anderen zijn daarentegen lovend over de variatie van de trainingen en het feit dat ze minder snel geblesseerd raken. In ieder geval voor mij weer iets om nog meer rekening mee te houden.

Op dit moment zijn 6 van de 8 in de laatste fase van de voorbereiding op de Kustmarathon of een andere marathon in oktober. Voor de andere 2 wordt het een halve marathon. Natuurlijk met het doel om goede tijden neer te zetten, maar dat is altijd afwachten. Hoe zijn de omstandigheden op die dag? Blijft alles in de laatste maand heel? De marathon blijft speciaal, maar ik heb er vertrouwen in.

Van horen zeggen heb ik begrepen dat er naast deze groep nog meer lopers geheel of gedeeltelijk mijn visie volgen bij hun trainingen en eigenlijk de complete aanpak. Aangezien ik al schema’s aan het maken ben voor de winter en ik tijd genoeg heb, kunnen er nog wel 5 á 10 loopsters of lopers bij. Niveau speelt geen rol, maar je moet wel minimaal 4 x per week lopen met een omvang van toch minstens 30 á 40 km per week. Verder moet je regelmatig deelnemen aan wedstrijdjes, zodat progressie te meten is.

Natuurlijk heb ik wel een paar gegevens nodig om tot een verantwoord schema te komen. Dat regelen we echter pas na aanmelding ( via jacroose@hetnet.nl ). Lopers, die dit voorjaar een algemeen schema hebben gekregen en nog steeds belangstelling hebben voor maatwerk, krijgen voorrang. Het schema voor de wintertraining begint in de week van 29 oktober en loopt tot ongeveer eind februari. Wacht dus niet te lang. Daarna volgt dan op verzoek een specifiek schema voor bijvoorbeeld een marathon en vanaf april/mei de zomertraining.

De aan het begin vernoemde Belg heeft mijn schema’s niet meer nodig. Na 1,5 jaar heb je genoeg materiaal om zelf schema’s op te stellen, die goed bij jou passen. Toch liet hij deze week nog even weten wat hij in voorbereiding op de marathon van Berlijn op 16 september deze zomer gedaan had en wat ik daar van vond. Tot slot voor alle duidelijkheid: Mijn adviezen en schema’s zijn gratis.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reactie:
Jan Roose: Het Zwarte Gat Na De Marathon...
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
14-10: 35e Marathon Eindhoven (10)
14-10: Linker Oevert marathon Antwerpen (5)
10 km Maurice Steketee (PR 41.35)47.07  M35
halve Rinus van de Woestijne (PR 1.28.50)1.40.19  M35
halve Marije Besuijen (PR 1.45.31)1.56.12  V40
marath Crum van der Linden (PR 2.56.12)3.16.57  Mse
marath Ingrid IJsebaert (PR 3.10.27)3.44.08  V50
07-10: 33e Singelloop Breda (41)
23-09: Berenloop Beernem (5)
23-09: 34e Dam tot Damloop Amsterdam (24)
23-09: Vestingloop Willemstad (21)
16-09: Berlin marathon Berlijn (4)
09-09: Quikrun Roosendaal (7)
09-09: Halve Marathon Oostland Pijnacker (5)
09-09: Flanders Field Marathon Ieper (4)
09-09: M√ľnster marathon (4)
08-09: 43e Run Winschoten (3)
08-09: WK 100 km Sveti Martin na Muri (2)
02-09: 30e Tilburg Ten Miles (30)
01-09: Halve Marathon Evergem (6)
01-09: Memorial Polspoel Vilvoorde (1)
31-08: Track Meeting Utrecht (4)
28-08: 10km van Groot Steenbergen (3)
23-08: 3000m Meeting Rotterdam (3)
Recente video(s)
Atletiek Zeeland © 2018