maandag 18 februari 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculator | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 23-02: Halve Marathon Axel
zo 24-02: 8e Kapellecross Kapelle-Biezelinge
zo 24-02: 3e Natuurloop Cadzand-Bad
za 02-03: Scheldesportloop Terneuzen
za 02-03: 30e Kustcross Vlissingen
za 09-03: 47e Pannekoekloop Westenschouwen
za 09-03: 32e Krokusloop Hulst
zo 10-03: 45e CPC Loop Den Haag
zo 10-03: 4e Natuurloop Retranchement
za 16-03: Corn Boys Loop Sas van Gent
za 16-03: 52e Massaloop Oostkapelle
zo 17-03: 26e Zwinstedenloop Sluis
za 23-03: 2e Dow trimloop Terneuzen
za 23-03: 8e Ronde van BRU Bruinisse
zo 24-03: 31e Parelloop Brunssum
Recente uitslagen meer uitslagen
za 16-02: 25 km Scheldeloop Terneuzen (121)
za 16-02: 14e Zwaarste 10 van Zeeland Westenschouwen
za 09-02: 25e Grevelingen cross Bruinisse
za 09-02: Erpelkappersloop Axel
zo 03-02: 28e Midwinter Halve Marathon Cadzand-Bad (420)
za 02-02: Berlaerloop Koewacht (81)
za 02-02: 21e Rammekensloop Ritthem (258)
za 26-01: 5e Scheldesport cross Westdorpe (88)
za 26-01: Eugene Vink Memorial Westdorpe (119)
za 19-01: 1e Dow trimloop Terneuzen (106)
za 12-01: 21e Steense Rattenloop Sint Jansteen (99)
za 12-01: 47e Deltacross Westenschouwen (282)
zo 06-01: Scheidsrechtersloop Vlissingen (125)
za 05-01: 58e Wallenloop Goes (158)
za 05-01: Jeff Thuy Memorial Heikant (186)
vr 04-01: Ondoloop Sint Laurens (66)
 

Is mijn training iets voor jou?


dinsdag 4 september 2018 - Auteur/Bron: Jan Roose

Dit voorjaar liet ik een aanbod op jullie los om d.m.v. adviezen en schema’s te helpen bij de training. Een Belgische hardloper, die eind 2014 als beginnende jogger ( tempo ruim 5 min. per km bij een 8 km ) een beroep op me deed, had met redelijk succes deze schema’s gevolgd en zich in 3 jaar verbeterd tot een marathon onder de 3 uur.

Tot mijn verbazing meldden 14 lopers ( waaronder één vrouw ) zich in april aan. Aangezien ik nog wel het overzicht wil bewaren en het geen eenheidsworst moet worden, heb ik me beperkt tot de eerste 10 aanmeldingen en de anderen voorzien van een algemeen schema. Eén van deze 10 heeft te veel lichamelijke problemen, zodat hij al snel liet weten niet verder te gaan met de schema’s. Nog een ander wilde proberen de schema’s combineren met zijn normale trainingen. Met de andere 8 houd ik regelmatig contact over de voortgang enz.

De resultaten zijn na ongeveer 5 maanden redelijk tot goed te noemen. Bij één loper een opmerkelijke progressie. Weliswaar is hij één van de jongsten van het achttal, maar begin dit jaar kilometertijden rond de 4.45 minuten op wedstrijdjes rond de 10 km en nu al regelmatig onder de 4 minuten zegt wel iets. Accenten verleggen in de training is een facet, maar natuurlijk in de eerste plaats de inzet van de loper zelf. In deze 5 maanden zijn ook bij anderen diverse persoonlijke records gesneuveld.

Helaas kregen sommigen ook te kampen met de bijna onvermijdelijke blessures. Kwam dat door deze training of was dat toch wel gebeurd? De grens tussen progressie boeken en de lappenmand is soms smal. Anderen zijn daarentegen lovend over de variatie van de trainingen en het feit dat ze minder snel geblesseerd raken. In ieder geval voor mij weer iets om nog meer rekening mee te houden.

Op dit moment zijn 6 van de 8 in de laatste fase van de voorbereiding op de Kustmarathon of een andere marathon in oktober. Voor de andere 2 wordt het een halve marathon. Natuurlijk met het doel om goede tijden neer te zetten, maar dat is altijd afwachten. Hoe zijn de omstandigheden op die dag? Blijft alles in de laatste maand heel? De marathon blijft speciaal, maar ik heb er vertrouwen in.

Van horen zeggen heb ik begrepen dat er naast deze groep nog meer lopers geheel of gedeeltelijk mijn visie volgen bij hun trainingen en eigenlijk de complete aanpak. Aangezien ik al schema’s aan het maken ben voor de winter en ik tijd genoeg heb, kunnen er nog wel 5 á 10 loopsters of lopers bij. Niveau speelt geen rol, maar je moet wel minimaal 4 x per week lopen met een omvang van toch minstens 30 á 40 km per week. Verder moet je regelmatig deelnemen aan wedstrijdjes, zodat progressie te meten is.

Natuurlijk heb ik wel een paar gegevens nodig om tot een verantwoord schema te komen. Dat regelen we echter pas na aanmelding ( via jacroose@hetnet.nl ). Lopers, die dit voorjaar een algemeen schema hebben gekregen en nog steeds belangstelling hebben voor maatwerk, krijgen voorrang. Het schema voor de wintertraining begint in de week van 29 oktober en loopt tot ongeveer eind februari. Wacht dus niet te lang. Daarna volgt dan op verzoek een specifiek schema voor bijvoorbeeld een marathon en vanaf april/mei de zomertraining.

De aan het begin vernoemde Belg heeft mijn schema’s niet meer nodig. Na 1,5 jaar heb je genoeg materiaal om zelf schema’s op te stellen, die goed bij jou passen. Toch liet hij deze week nog even weten wat hij in voorbereiding op de marathon van Berlijn op 16 september deze zomer gedaan had en wat ik daar van vond. Tot slot voor alle duidelijkheid: Mijn adviezen en schema’s zijn gratis.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Laatste reacties:
Jan Roose: Krijgt Jarocross In Kapelle Re..
Jos den Hollander: Tim Van Den Broeke Loopt ‘hist..
Jan Roose: Tim Van Den Broeke Loopt ‘hist..
Jos den Hollander: Tim Van Den Broeke Loopt ‘hist..
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
10-02: 42e Groet uit Schoorl Run (6)
10-02: Two Rivers Marathon Zaltbommel (12)
03-02: Midwinter Marathon Apeldoorn (5)
27-01: Marathon Murcia (8)
13-01: 47e Halve van Egmond (7)
31-12: Oliebollenloop Weert (1)
23-12: Kerstloop Barendrecht (8)
Recente video(s)
28e Halve van Cadzand
Atletiek Zeeland © 2019