donderdag 12 december 2019 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | Videos | Wedstrijden | VZA Ranglijsten | Weer |
 
Wedstrijdagenda meer wedstrijden
za 14-12: Steense Rattenloop Sint Jansteen
zo 15-12: 14e Spark marathon Spijkenisse
za 21-12: 20e Aagtekerke Run
za 21-12: 2e IGA Natuurloop Axel
do 26-12: 18e Kerstloop Dishoek
vr 27-12: Snertloop Arnemuiden
za 28-12: Eindejaarscross Axel
di 31-12: 39e Sylvestercross Soest
di 31-12: Tankloop Westkapelle
di 31-12: 2e Natuurloop Nieuwvliet
za 04-01: Jeff Thuy Memorial Heikant
za 04-01: 59e Wallenloop Goes
zo 05-01: Scheidsrechtersloop Vlissingen
za 11-01: Berlaerloop Koewacht
za 11-01: 48e Deltacross Westenschouwen
zo 12-01: 48e Halve van Egmond
Recente uitslagen meer uitslagen
za 07-12: 27e Inkelcross Kruiningen
zo 01-12: Jules Unlimitedloop Breskens
za 30-11: Scheldesportloop Terneuzen (105)
za 30-11: Grand Slam Vlissingen
zo 24-11: 20e Zakloop Nisse (527)
za 23-11: 34e Elderschanscross Aardenburg (107)
za 16-11: 19e Hobbeldebobbelloop Zoutelande (345)
za 16-11: Juul Van De Walleloop Nieuw-Namen (95)
zo 10-11: Natuurloop Cadzand-Bad (73)
za 09-11: Jeff Thuy Memorial Heikant (105)
za 09-11: 52e Mosselloop Westenschouwen (324)
za 02-11: 34e Moerschanscross Hulst (109)
za 02-11: Appelloop Axel (94)
 

De handrem


donderdag 31 oktober 2019 - Auteur/Bron: Jan Roose

Ik ben op zoek naar een partijtje handremmen. Niet letterlijk, maar figuurlijk. De laatste jaren voorzie ik diverse loopsters en lopers van adviezen en zelfs complete trainingsschema’s. Ik vind dat heel leuk en het wordt over het algemeen ook erg gewaardeerd. Sommigen laten wekelijks of maandelijks weten hoe het allemaal verloopt of hebben tussendoor nog vragen. Anderen gaan er mee aan de slag, veranderen naar eigen inzicht of behoefte en laten om de 2 maanden of aan het begin of eind van een bepaalde trainingsperiode eens iets horen.

Ik vind dat allemaal prima en streef er op termijn naar dat deze hardlopers zelf hun schema’s kunnen maken. Bij een paar lukt dat al behoorlijk goed. Zoals ik eerder heb laten weten, heb ik al deze trainingen en adviezen in een soort naslagwerkje gebundeld. Iedereen, dus zowel lopers uit de top 10 als de nummer 700 van de Kustmarathon, kan dat van me krijgen, maar bedenk wel dat dit algemene schema’s zijn. Meestal voor hardlopers die 4 tot 5 keer in de week willen en kunnen trainen. Met 3 of 4 trainingen in de week kun je het nog zodanig aanpassen dat het loont, maar bij minder trainingen per week heeft het geen zin. Het spreekt voor zich dat ambitieuzere hardlopers in sommige periodes meer moeten doen.

Toch zie ik ook nadelen aan deze vorm van “begeleiden”. Een groot deel van deze atleten heb ik nog nooit gezien. Aan de hand van een vragenlijst weet ik wel hun lengte, gewicht, loopervaring, huidige trainingsomvang, resultaten, doelen, enz., maar toch ontbreekt er iets aan. Hoe groot is de belastbaarheid van de loper? Kan iemand met alleen duurlopen in haar of zijn bagage de overgang naar korte en/of lange tempolopen aan? Of is deze manier van trainen juist een verademing voor een atleet, die door de eenzijdige belasting van duurlopen juist problemen krijgt.

Ik moet dus eigenlijk wekelijks contact hebben met de lopers en liefst nog regelmatig trainingen bijwonen om te kijken hoe zij/hij daarop reageert en vooral hoe zij/hij het uitvoert. Dat lukt natuurlijk niet en soms word ik dan toch geconfronteerd met blessures bij één van de hardlopers. Ik kan niet altijd nagaan of mijn aanbevolen training of andere factoren daar de oorzaak van zijn. Soms hoor je naderhand dat bij die hardloper de handrem ontbreekt. Het “rustig dribbelen” in het schema wordt uitgevoerd met een gangetje van 13 km per uur.

Wat ik ook merk is dat er soms noodgedwongen te weinig rust tussen de trainingsdagen wordt genomen. De trainingsweek loopt van maandag t/m zondag met dikwijls een geplande piek in het weekend. Door werk of gezin komt dat echter niet altijd uit en dan worden de 4 trainingen binnen 5 dagen uitgevoerd. Laat dan liever een training vervallen of probeer in het weekend toch een korte training af te werken.

Een ander fenomeen is het “succes” van de trainingen. Een hardloper merkt na een paar maanden een behoorlijke progressie en heeft dan de neiging om meer te doen dan het schema aangeeft. Niet doen, want dat gaat onherroepelijk een keer mis. Progressie gaat in stapjes. Soms gaat het zelfs even een tijdje iets minder en moet het lichaam wennen aan de andere trainingsbelasting. De vierde week als relatieve rustweek is er niet voor niets.

En hoe je het ook wendt of keert. Er zullen altijd sporters zijn, die een bepaalde belasting niet aankunnen. Rustige duurloopjes is hun grens en alles sneller levert problemen op. Met rustige duurloopjes boek je in het begin progressie, maar dat houdt snel op. Met meer en/of langere duurlopen is er nog steeds verbetering mogelijk, maar hoe lang gaat deze eenzijdige belasting goed? Toch kan een mix van veel rustige duurlopen en een paar van mijn elementen ook progressie opleveren. Een loper probeerde mijn aanpak, maar het korte tempowerk gaf te veel problemen. Na overleg ging hij weer over op louter duurlopen, maar de zogenaamde MRT of blokkentraining en de tempoduurlopen handhaafde hij wel. Resultaat: geen blessures meer en toch mooie tijden. Maar op deze manier had hij wel variatie in zijn trainingen aangebracht.

Ik blijf voorstander van de nodige variatie in de training. Niet alleen binnen een week met duurlopen, tempolopen, herstelloop en een wedstrijdje, maar ook de specifieke periodes, zodat je niet het hele jaar op dezelfde manier traint. Ga in de herfst en de winter lekker crossen en beperk het aantal wedstrijden van en boven de 15 km tot een minimum. Pak in de zomer eens een paar baanwedstrijden mee. Zorg ervoor dat er altijd een zekere basis is, zodat een specifieke marathontraining van 8 weken voldoende is. En zo kan ik nog wel voorbeelden geven. Maar hoe je het ook doet: Gebruik op tijd de handrem.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Recente Zeeuwse prestaties meer prestaties
08-12: 31e Bruggenloop Rotterdam (85)
01-12: Surpriseloop Halsteren (4)
10 km Ronald Geertse (PR 39.02)40.25  Mse
10 km Colin Harmsen Van Der Vliet (PR 40.41)43.47  M35
10 km Sjef Goris (PR 40.53)43.59  M55
5 km Jaco Rip (PR 19.32)19.42  M40
01-12: Montferland Run s-Heerenberg (1)
15 km Wouter Jansen (PR 46.47)48.30  Mse
24-11: Marathon San Sebastian (9)
17-11: Kievitloop Bergen op Zoom (7)
17-11: Marathon Kasterlee  (3)
17-11: 36e Zevenheuvelenloop Nijmegen (109)
17-11: Marathon Palermo (3)
11-11: Halve Marathon Deinze-Aalter  (5)
03-11: 14e Drechtstadloop Dordrecht (11)
03-11: New York City Marathon  (7)
03-11: Marathon Nice (1)
03-11: Marathon Porto (1)
27-10: 37e Marathon Brabant Etten-Leur (83)
27-10: Frankfurt Marathon  (1)
20-10: 44e Amsterdam Marathon  (24)
14-10: Kermisloop Putte (4)
Atletiek Zeeland © 2019