woensdag 3 juni 2020 | Home | Bestenlijsten | Bestenlijsten NL | Calculators | Nieuws | Records | Uitslagen | VZA Ranglijsten | Weer |
 
 

Weg met de uitputting


donderdag 21 februari 2008 - Auteur/Bron: Pim Van Esschoten (AD)

UTRECHT - De dagen lengen al weer voorzichtig, het voorjaar zit in de lucht. Langs de dreven, paden en lanen wordt gerend. Toppers en tobbers zwoegen tijdens hun duurloop.  Rennen langs de paden en de lanen. Eindeloze duurlopen zijn volgens Herman Verheul oorzaak van een verwaarloosde looptechniek.  Lopen met een soort zelfbeklag, ziet Herman Verheul, de oud-trainer bij de Utrechtse atletiekclub Phoenix. In zijn ogen kan het anders. Weg met de uitputting, alles op het gemak.

Als hij met zijn echtgenote een stukje gaat fietsen, dan ziet hij ze. Mannen tot in de zeventig, met pasjes niet groter dan een voetlengte. Echt, ik overdrijf niet. En puffen! Man, ga wandelen, denk je dan. Herman Verheul is 75 jaar. Een halve eeuw geleden ontwikkelde hij een eigen trainingsmethode. Tot acht jaar geleden bleef hij trainer bij Phoenix, toen namen zijn pupillen Klaas Lok en Joost Borm (beiden nationale toppers in hun tijd) het stokje over. In die tientallen jaren werd Verheul vaak verguisd. Toch kunnen ook simpele trimmers baat bij zijn aanpak hebben.

Verheul las in de jaren vijftig van de vorige eeuw over een groep Hongaarse atleten. Beroepsmilitairen, die wereldrecords liepen. Zij hadden niets anders dan atletiek aan hun hoofd, dus vertaalde Verheul hun aanpak naar de Hollandse situatie, waar atleten een volledige werkweek hadden.

Hij kwam uit op élke dag trainen. Een uurtje, misschien iets meer. Maar geen duurloop, nooit scheuren over de baan, geen krachthonk en al helemáál geen rekken en strekken (krijg je blessures van). Wat wel? Veel gymnastische oefeningen en intervallen. Niet hard, maar extensief. (Verheul: Ik gebruik nooit van die dure woorden. Op het gemak, zeg ik altijd.) Vijftien keer 200 op het gemak dus. En tussendoor 200 meter dribbelen. Of 10 keer 400. Of 6 keer 1000 meter.

In zijn ogen ga je van al die duurlopen maar lelijk lopen. Je verkrampt. Kijk maar hoe mensen met hun armen bewegen. Of strak langs het lichaam of onder hun kin… alsof ze aan het breien zijn. Ontspan je eens, til je knieën op, denk ik dan. Dat sjokken en sloffen komt uit het onbekende. Mensen hebben nooit iets gelopen en dan doen ze geen drie, maar vijftien kilometer! Anders stelt het niks voor, hé. En ja, dan gaat het fout. Dacht je dat je fit thuis kwam na vijftien kilometer rennen? En dan de volgende dag weer werken? Het spierstelsel gaat er aan, het verrekt.

Ook trimmers zouden moeten intervallen. Maar het beeld is dat je pas goed bezig bent, als je twintig kilometer rent. Waarom? Bewegen doe je voor je gezondheid. En bewegen is in hun opvatting uitputting. Bij mij niet. Je bent bij mij nooit uitgeput na een training. Je traint bij mij nooit harder dan je de volgende dag fit bent, zeg ik altijd.

Toch zullen alle trainers van de wereld zeggen, dat een duurloop erbij hoort. Verheul was altijd eigenzinnig. Een vrijdenker. Diepgaan doe je volgens hem in wedstrijden en daarvan mag je er elke week wel een doen. Bij de interval loop je de 200 meter met gebrek aan zuurstof. Dan herstel je gedurende 200 meter dribbelen en ga je weer 200 meter harder. Zo bouw je het op, je ontwikkelt het vermogen onder zuurstofgebrek te lopen. Want hardlopen is niks anders dan zo lang mogelijk lopen onder zuurstofgebrek. Het is een bouwwerk, tot de marathon aan toe. Maar dat duurt dus wel een jaar of drie, vier voor je daar aan toe bent. Een wedstrijd vervangen voor een duurloop is bij Verheul geen optie. Dat is mentaal iets heel anders.

Voordeel van de interval-op-het-gemak is dat de loopstijl veerkrachtig blijft. En die veerkracht is in zijn ogen iets dat je gratis krijgt, van je eigen lijf. Maar atleten die in de training lopen te scheuren krijgen volgens Verheul spanning in het bovenlijf, een slechte heffing van de knieën, rollen de voet minder goed af. Verwaarloosde looptechniek, hè.

Zijn aanpak voorkomt dat. In combinatie met de gymnastische oefeningen, veelal rompoefeningen. Maar ook daarvoor geldt: niet te zwaar en te veel. Want dan loert de overbelasting en dus blessures.

En dat is misschien wel het grote voordeel van de Methode Verheul; de verminderde kans op blessures. Belangrijk, want van alle enthousiaste, nieuwe lopers haakt al gauw een deel af door blessures. Ook al hebben ze goede schoenen bij de speciaalzaak aangeschaft en ook al lopen ze geregeld op een zachtere ondergrond, nieuwelingen willen al gauw te veel en te ver. Ze raken overbelast en lopen tegen blessures aan.

En bij de Methode Verheul? Is daar de ondergrond nog van belang? Maakt in wezen niet uit. Kan ook op asfalt. Zeker met die fantastische schoenen van tegenwoordig, met die dikke zolen. Als je die aantrekt ben je al wereldkampioen.


Reageer!     Alleen geregistreerde bezoekers mogen reacties plaatsen.
Ben je nog niet geregistreerd? Lees dan eerst onderstaande forumregels en registreer als je deze accepteert.

Achternaam: Wachtwoord:

Atletiek Zeeland stelt inhoudelijke reacties op artikelen zeer op prijs. Zorgvuldigheid is echter een voorwaarde. Een reactie dient daarom te voldoen aan onderstaande forumregels.

Forumregels Atletiek Zeeland

>Een reactie op een artikel moet vanzelfsprekend betrekking hebben op het artikel waaronder het wordt geplaatst.
>De reactie mag uiteraard niet in strijd zijn met de Nederlandse grondwet.
>Een anonieme reactie is niet toegestaan. Een dergelijke reactie wordt zo spoedig mogelijk verwijderd. Ook een reactie onder valse naam is uit den boze!
>De inhoud van een reactie valt onder de volle verantwoordelijkheid van de auteur. Uiteraard behoeft Atletiek Zeeland de inhoud van een reactie niet te delen of te ondersteunen. Voor de inhoud van een reactie kan Atletiek Zeeland derhalve op geen enkele wijze aansprakelijk of verantwoordelijk worden gesteld.
>Het forum is louter bedoeld voor onderlinge discussie over het hardlopen in haar breedste vorm. Reclame voor evenementen of wedstrijden, commerciële uitingen en soortgelijke bijdragen zijn niet toegestaan. Ook het overbrengen van persoonlijke felicitaties, bedankjes of anderzijds horen niet thuis in het forum.
>In de bejegening van andere deelnemers aan het forum dient respect en wellevendheid het uitgangspunt te zijn. Scherp discussiëren is uiteraard mogelijk en zelfs wenselijk, maar de reactie mag nooit bedreigen, beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen. De reactie mag ook geen privé-gegevens van derden bevatten.
>Een reactie dient kort en bondig te zijn geformuleerd. Bovendien dient deze voor een brede groep begrijpelijk leesbaar te zijn.
>Het gebruik van BLOKLETTERS is niet toegestaan. Voorkom ook onnodige spelfouten in een reactie door gebruik te maken van spellingcontrole.
>Atletiek Zeeland gaat uit van de goede wil van de forumdeelnemers. Reacties die niet stroken met de hiervoor genoemde forumregels, worden zonder enige uitleg uit het forum verwijderd.

Registreer hier en respecteer bovenstaande forumregels bij het geven van een reactie.
 
Atletiek Zeeland © 2020